Vivian Reijs geeft tips voor een hormoonproof levensstijl

15 november 2023 | Inspiratie

Vivian Reijs (1977) is ondernemer, auteur, spreker, en hormoonexpert vanuit de visie klinische Psycho-Neuro Immunologie (kPNI). Ze heeft een vriend en is moeder van dochter Day en zoontje James. Met haar boeken, supplementenlijn, online trainingen en lezingen helpt ze duizenden vrouwen. In haar boeken De Viv Methode – Herstel je gewicht en Herstel je hormonen in 10 stappen legt ze uitgebreid de relatie tussen je levensstijl, je hormonen en daarmee de kwaliteit van je leven uit. Hieronder een aantal tips:

Schrap suikers en eet koolhydraatarm
Van oudsher aten we weinig snelle en bewerkte koolhydraten. Het eten van veel (snelle) koolhydraten en suiker zorgt voor schommelingen in onze bloedsuikerspiegel, waardoor we last krijgen van eetbuien en energie- en humeurschommelingen. Je voelt je daardoor veel eerder moe.

Voed jezelf in plaats van te vullen
Zorg dat je voeding genoeg eiwitten bevatten. Eiwitten zijn een belangrijke energiegever en zijn verantwoordelijk voor groei. Het zijn de belangrijkste bouwstenen voor ons lichaam. Eiwitten zorgen voor herstel en vernieuwing en dragen daarom bij aan sterk haar, sterke nagels en een strakke huid.
– Eet 350-500 gram groente per dag. Groente is belangrijk voor de vitaminen, mineralen en vezels en houden je bloedsuikerspiegel stabiel. Hierdoor heb je minder last van eetbuien.
– Eet genoeg goede vetten zoals avocado, vette vis, noten, zaden en pitten en extra vierge olijfolie of kokosolie. Vet heeft een negatieve associatie gekregen in onze maatschappij, omdat alle vetten vaak over een kam geschoren worden. Maar olijfolie, avocado, noten en vette vis hebben een totaal andere impact op het lichaam dan bijvoorbeeld zonnebloemolie, margarine of frituurvet. Die laatste vetten wil je wel zoveel mogelijk vermijden. De goede vetten zijn ontzettend belangrijk voor allerlei lichaamsfuncties, het geeft je energie, beschermt je organen, remmen ontstekingen en neemt voedingsmiddelen beter op. Als je te weinig goede vetten tot je neemt, gaat je lichaam in vetopslagmodus en dat is precies wat je niet wilt wanneer je een gezonder gewicht nastreeft.

Zorg voor ontspanning, goede nachtrust en beweging
Stress heeft een enorme impact op onze hormonen. Vanuit de evolutie heeft ons lichaam het doel om te overleven en voort te planten. Ons lijf kan dus goed met acute stress omgaan, want dat is het gewend te doen. Het werkelijke probleem zit met name in chronische stress. Er bestaan twee soorten stress: stress die ‘echt’ is; die er op dat moment daadwerkelijk is. Denk aan een ongeluk, ruzie, verdriet of een angstig moment zoals vluchten. En de tweede vorm, waar we bijna allemaal mee worstelen: ‘denkbeeldige’ stress. Zorgen maken over van alles: je financiën, je gezondheid, je relatie, je kinderen, je werk en opzien tegen allerlei zaken. Deze denkbeeldige stress geeft dezelfde reactie in het lichaam als echte, acute stress, maar deze reactie gaat niet meer uit. Je bent chronisch gestrest en dat zorgt voor veel hormonale klachten zoals: PMS, moodswings, aankomen in gewicht of moeilijk kunnen afvallen, slapeloosheid, angsten, heftige overgangsklachten, onvruchtbaarheid, acne en ga zo maar door. Die stress beïnvloedt ons immuunsysteem, ons voortplantingssysteem, onze schildklier, het bevordert ontstekingen en maakt onze darmen doorlaatbaar. En dit allemaal door chronische stress. Zorg daarom dat je weet waar jouw stress vandaan komt. Dat is stap één. Zorg daarnaast voor hormoonproof voeding, veilige relaties om je heen, voldoende ontspanning en rust, een goede nachtrust waarbij je lichaam weer kan herstellen. Ook mediteren en dagelijkse beweging, zoals bijvoorbeeld wandelen, verlaagt stress en heeft een positief effect op je lichaam.

Lees het interview met Vivian Reijs in de zevende editie Women unite van Manifestatie Magazine.