Linda van der Velden, creatieve en praktische duizendpoot, is dé persoon die ondernemers kunnen bellen wanneer hun werkgerelateerde emmertje helemaal vol zit. Als virtueel assistent brengt Linda weer orde in de ondernemende chaos. Mensen uit de brand helpen, dat is iets waar Linda dolgelukkig van wordt. Niet alleen kan zij ondernemers helpen als virtueel assistent, ook biedt ze een talentanalyse aan, waarmee ze mensen helpt om weer dichter tot hun ware kern te komen en te leven vanuit hun blauwdruk.
Wat houdt jouw werk als virtueel assistent precies in?
‘Als virtueel assistent ondersteun ik ondernemers, meestal op afstand. Maar dat klinkt misschien wat beperkt, want het is veel meer dan dat. Hoewel ik veel vanuit huis werk, vind ik persoonlijk contact belangrijk. Ik plan graag live afspraken in, omdat je dan een andere dynamiek krijgt. Ondernemers kunnen mij bellen als zij tegen een bepaald vraagstuk aanlopen. Zo ben ik vaak betrokken bij het optimaliseren van hun werkstructuur, het implementeren van systemen, of het creëren van content. Maar dit is slechts een greep uit de taken die ik over kan nemen.’
Hoe ben je op dit pad terechtgekomen?
‘Ik ben altijd werkzaam geweest als Office Support Medewerker / Pa (personal assistant). Tijdens de corona pandemie werd mijn functie overbodig en dat zette me aan het denken. Zo bedacht ik me dat ik al die ervaring kon inzetten voor meerdere ondernemers in plaats van maar één werkgever. Dat idee zette ik om in actie en startte mijn eigen bedrijf. En dat liep meteen als een tierelier. Veel van mijn opdrachten kwamen uit mijn bestaande netwerk, en ik merkte al snel hoe groot de vraag is naar ondersteuning. Ondernemers hebben vaak behoefte aan iemand die niet alleen uitvoert, maar ook meedenkt.’
Wat voor opdrachten doe je zoal?
‘Het werk is heel divers, en dat vind ik juist zo leuk. Ik ondersteun bij social media, help bij het opzetten van systemen zoals CRM-tools, zorg dat processen soepeler verlopen en ik kijk naar werkstructuren en of daar nog kinken in de kabels zitten. Wat ik vaak zie is dat ondernemers chaotisch kunnen zijn en hun overzicht verliezen. Dan ben ik de aangewezen persoon om al de randzaken aan over te dragen, zodat de desbetreffende ondernemer weer in zijn of haar kracht kan staan. Laatst heb ik een compleet online platform voor een HR-ondernemer gebouwd. Het was een flinke klus, inclusief een betalingssysteem en een abonnementsstructuur. Zulke projecten geven me veel voldoening. Het enige wat ik niet doe, is administratie. Daar heb ik geen plezier in, dus dat laat ik liever aan anderen over.’
Lees nu ook:Â Human Design in bedrijf: leren werken vanuit jouw Human Design
Wauw, je bent een ontzettend fijne duizendpoot voor ondernemers en bedrijven! Heb je nog een voorkeur voor bepaalde taken?
‘Ik merk dat ik het creatieve proces erg interessant vind, maar ook zeker de praktische kant. Eigenlijk vind ik de diversiteit en de afwisseling überhaupt ontzettend fijn. Het gevoel dat je iedere week niet weet wat er gaat gebeuren en dat er zomaar weer iets op je pad kan komen. Bovendien, iedere klus weet ik weer mijn eigen draai aan te geven. Ik heb een bepaalde kijk waarmee ik weer nieuwe oplossingen kan vinden voor bestaande problemen of net de juiste input kan geven voor een project. Als ik een bepaalde opdracht krijg waar ik nog niet echt veel ervaring mee heb, dan weet ik al snel hoe ik aan de slag moet. Ik kan snel leren en pak dus snel nieuwe informatie op en zet dit om in een tactische en praktische actie. Ik werk erg gestructureerd. Punt voor punt werk ik gestaag mijn lijstje af en wanneer ik eenmaal klaar ben, dan voel ik mij zó ontzettend verzadigd en content dat ik een bedrijf of ondernemer uit de brand heb geholpen. Daar geniet ik enorm van.’
Welke uitdagingen zie je als virtueel assistent vaak bij ondernemers?
‘Veel ondernemers beginnen met een passie of visie, maar raken onderweg verstrikt in randzaken, zoals b.v. subsidies aanvragen, planningen, allerlei kleine dingen die ze niet hadden voorzien. Dat kan de energie en passie wegnemen en zelfs het plezier in ondernemen. Mijn rol is vaak om orde te brengen en hen te helpen weer bij hun kern te komen. Waarom zijn ze ooit begonnen? Die vraag brengt vaak veel helderheid. Ook werk ik inmiddels met de talentanalyse, om mensen te helpen weer vanuit hun kern te leven.’
Wat houdt een talentanalyse precies in?
‘Met de talentanalyse gaan we kijken waar jij van nature al goed in bent. Wanneer je geboren bent, krijg je al een bepaalde blauwdruk met je mee. Die blauwdruk bepaalt waar je energie van krijgt en wat echt bij je past. Maar door invloeden van school, familie of de maatschappij raken mensen vaak verwijderd van die kern. Met de talentanalyse help ik ze terug te keren naar zichzelf. Ik zie vaak bij ondernemers na deze analyse dat er belletjes beginnen te rinkelen: ‘O ja, daar zit het bij mij! ’Met deze kennis kan ik vervolgens een ondernemer ook veel doelgerichter ondersteunen Het mooie is dat deze inzichten niet alleen nuttig zijn voor ondernemers. Of je nu richting zoekt in je studie, een nieuwe loopbaanstap wilt maken of gewoon wilt ontdekken waar je energie van krijgt: de Talentanalyse helpt je jouw sterke punten en natuurlijke kwaliteiten te benutten.’
Hoe werkt deze analyse?
‘Dat is eigenlijk best bijzonder, het werkt namelijk op basis van je onderbewustzijn. Je krijgt acht plaatjes te zien en kiest vanuit jouw intuïtie welke je het meest aanspreken en welke juist niet. Daarna kies je uit een reeks van 24 competenties. De combinatie van die keuzes vormt een uniek profiel. Dit laat zien waar je kracht ligt, maar ook waar je misschien te veel energie aan verliest. Het geeft inzicht in hoe je dichter bij jezelf kunt blijven. Bijvoorbeeld: als iemand altijd leidinggevende rollen heeft aangenomen, maar daar eigenlijk niet gelukkig van wordt, dan laat de analyse dat zien. Het geeft je inzicht in waar je natuurlijke talenten en drijfveren liggen, zodat je beter begrijpt wat je energie geeft en wat je sterke punten zijn. Het helpt je te ontdekken waar je focus zou moeten liggen om weer voldoening te krijgen en meer balans te ervaren.’
Lees nu ook:Â Stappenplan om geld te manifesteren
Heb je zelf ook een talentanalyse gedaan?
‘Ja, en dat was heel verhelderend. Ik ontdekte dat ik soms te veel in het teken van anderen sta. Dat is natuurlijk deels inherent aan mijn werk, maar ik merkte dat het me ook energie kostte. Ik heb geleerd om meer balans te vinden, bijvoorbeeld door tijd voor mezelf in te plannen. Wandelen, sporten en ontspanning staan nu standaard in mijn agenda, vóórdat ik mijn werk inplan. Die aanpassing heeft me echt geholpen. En begrijp me niet verkeerd, ik vind het ontzettend leuk om voor anderen te werken en andere bedrijven op nummer één te zetten. Ik vind het heerlijk als ik weer een belletje krijg en klanten mij om hulp vragen of bijvoorbeeld een duimpje omhoog geven als een opdracht voldaan is. Het geeft mij het gevoel dat ik ertoe doe.’
Heb je nog dromen of doelen voor de toekomst?
‘Ik wil mijn bedrijf verder uitbreiden, vooral op het gebied van talentanalyses. Het lijkt me geweldig om meer met teams te werken en te kijken hoe mensen elkaar kunnen versterken binnen een organisatie. Ook wil ik graag meer klanten aantrekken die passen bij mijn visie: bewuste mensen die openstaan voor persoonlijke groei. Mijn huidige klanten komen voornamelijk uit de bouw, maar ik zou heel graag de zachtheid opzoeken en dus wat meer bewuste vrouwen willen ondersteunen. Daarnaast wil ik mijn kennis blijven uitbreiden, want er valt altijd meer te leren.’
Loop jij stuk op een bepaald vraagstuk als ondernemer, kun je wel wat ondersteuning gebruiken of wil je te weten komen waar jouw ware kracht ligt?
Neem dan een kijkje op de website: Baatbysupport.nl of volg Linda op Instagram op @baat_by_support.